לוגו פורום דבורה
סמל רותם קוץ ז"ל

סמל רותם קוץ

בת 18.5 בנופלה
נולדה בי"ד בכסלו תשס"ה, 27 בנובמבר 2004
נפלה בכ"ב בתשרי תשפ"ד, 7 באוקטובר 2023
מפקדת כיתת טירונים, חיל התקשוב
בית העלמין האזרחי גן יבנה

הקדשות וזיכרונות

תהליך קליטת ההקדשה באתר אורך מספר דקות לאחר ההקלדה.
ההקדשה תוצג כאן. אנא התאזרו בסבלנות.

2 תגובות

  1. רותי שלנו
    ככ הרבה זמן בלעדייך בלי הכוח שלך והצחוק בלי המילים החכמות והבדיחות העוקצניות שלך
    תחזרי עוד פעם אחד לעבוד עלי ושנצחק ביחד אנחנו חושבים הרבה איך הכל היה מרגיש אם היית פה עדיין איתנו את חסרה

משפחתה

בִּתם של ליבנת ז"ל ואביב ז"ל
אחות של יונתן (בן 16) ז"ל ויפתח (בן 14) ז"ל
נכדה של פולת ויהודה לוי, הוריה של אִימה ליבנת ז"ל
ושל תמר ובני קוץ, הוריו של אביה אביב ז"ל

סיפורה האישי

בני משפחתה המורחבת של רותם כתבו עליה ועל בני משפחתה שנרצחו במתקפת המחבלים. הינה דבריהם כלשונם:

"רותם נולדה בקיבוץ כפר עזה, בבית חולים קפלן ברחובות, ב-27.11.2004. משפחה מלאה בצחוק, תקווה, עשייה, מלאכה וקהילתיות - כל אחד בעולמו הביא אור למרקם החיים המשפחתי והקהילתי אשר יצרו מרכז חיים איכותי ואהבה בלתי נשכחת לקהילת כפר עזה ויישובי העוטף.

על אף שגרת ירי הטילים והמתקפות הבלתי פוסקות על קיבוץ כפר עזה, נשארה משפחת קוץ ז"ל נאמנה לתקווה ולשלום, עד בוקר יום שבת ה-7 באוקטובר שבו התעוררו חמשת בני המשפחה לתופת מתקפת הרצח והזוועה של מחבלי חמאס. מעשי הזוועה והרצח הגיעו לבית משפחת קוץ וגבו את חייהם של חמשת בני המשפחה אשר נמצאו מחובקים יחד במיטת הממ"ד בתוך הבית שבנו רק לפני ארבע שנים בקיבוץ בו גדל אביב. בחיבוקם האחרון הם מצווים עלינו לספר את סיפור חייהם ולהמשיך את מורשתם.

אביב, איש רוח ועבודה, איש משפחה ואבא חם אוהב ודואג, נשמה שהילכה בין האנושות וביקשה לייצר טוב בעולם. אביב עבד כסמנכ״ל חטיבת סמיקונדקטור בחברת AVIV  ואילו בשעות הפנאי התפנה ליצירה ולמלאכה. הוא ריתך ויצר פסלים מרהיבים, ובכל שנה יזם והקים את "העפיפוניאדה" השנתית בקיבוץ כפר עזה, שאליה כינס את הקהילה כולה ליום אחד מיוחד שבו מעיפים עפיפונים לשמיים לסימן של תקווה ושלום. "העפיפוניאדה" הייתה אמורה להתקיים ביום שבת, שמחת תורה, ה-07.10.2023. אביב היה גם צלם מעולה ומוכשר מאוד ועסק רבות בצילום לאורך השנים.

ליבנת, אימא, רעיה, חברה, ושותפה לחלומותיהם של רבות ורבים מקצוות הארץ והעולם, ניחנה ביכולתה האינטואיטיבית לחוש את צורכי הסובבים אותה ולנקוט ביצירתיות יתרה עבור עשיית טוב. עד לפני תשע שנים עבדה בעבודת חלומותיה בחברת אינטל כמעצבת גרפית. בעקבות מבצע צוק איתן שבו נאלצו לעזוב את ביתם בכפר עזה ולהעתיקו לעפולה, לקחה על עצמה את הטיפול בכל הנוגע למערכות החינוך בגיל הרך של הקהילה מאחר שילדיה לא יצאו למסגרת מעל לחודש ימים. בתפקידה החדש היא נחשפה לעוצמות ולשחרור המצוקה והטראומה באמצעות יצירה ומלאכה הקיימים בתוך תוכם של ילדים. הם היו בונים בשולחנות נגרות טילים וטנקים, וביטאו באמצעות בוץ רגשות כמו פחד, מצוקה וחרדה. עם החזרה לשגרה בסיום המבצע, ניצבה ליבנת בפני אתגרים רבים, מביניהם התמודדות עם התקפי חרדה. עם תמיכתה החזקה של המשפחה והקהילה היא נמנעה מלעצור והובילה לידי פעולה את חלומה - בניית בית אשר יעניק לילדות ולילדים שעת מלאכה באמצע יום לימודים ויתבסס על מיומנויות קדומות ופשוטות כמו: תפירה, רקמה, קדרות ונגרות - "ביתמלאכה". "ביתמלאכה" של ליבנת הפך עם השנים למרחב נשימה דרך ידיים עובדות באזורים שבהם שגרת החירום מלווה את אורח החיים. מפגשים שונים בין ילדים, נוער ובוגרים דרך עבודת מלאכה יצרו מרחב התנסות הנותן עוגן ומפלט לביטוי העצמי לכל אדם החפץ בו.

רותם, ילדת הביכורים, שירתה כמפקדת טירונים בבסיס ההדרכה (בה"ד 7) וטיפלה במסירות ובאהבה בפעוטות ובילדים בחינוך כפר עזה. בדרכה היצירתית למדה לתפור והייתה בשעות הפנאי תופרת שמלות ובגדי ים. היא הייתה מוכשרת גם באפייה והייתה מכינה עוגות מרהיבות לכל אירוע משפחתי. היא חלמה לטייל בכל העולם ולא היה יעד או חלום שמנע ממנה לכבוש אותו. היא הייתה אישה חדורת מטרה, ידעה תמיד מה היא רוצה, כיוונה גבוה, בעלת חוש הומור מפותח ושנינות קולחת.

יונתן, שחקן כדורסל מצטיין בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב, למד בפנימיית הכפר הירוק כדי להגשים את חלומו ולשחק באופן מקצועי בנבחרות המובילות בארץ ובעולם. רגישות אין־סופית אפיינה את דמותו ובצחוק מתגלגל ובשמחה אין־סופית הציף את סביבתו.

יפתח הצעיר בילדים התחיל רק בספטמבר האחרון את דרכו בקבוצת הנוער בכדורסל של הפועל תל אביב, והוא שאף ללכת בעקבות אחיו לפנימיית הכפר הירוק. ילד חכם וביישן עם חיוך תמידי על פניו, יצר בדרכו הצנועה שמחת חיים בקרב כל סובביו.

השירות במערכת הביטחון

רותם התגייסה לצה"ל ב-27 במרץ 2023. היא הייתה מיועדת להיות מ"כית טירונים ושובצה לקורס מ"כיות במערך הכשרת הטירונות "מגל" בבסיס צריפין. השבועות הראשונים של הקורס היו לה קשים ומלווים בחששות בגלל הריחוק מהבית ומהמשפחה ובגלל אתגרי הקורס התובעניים. היא סיפרה שחברותיה לקורס סייעו לה והקלו עליה. היא נפתחה אליהן ואף למדה להכיר חברות חדשות שלא היה זה טבעי עבורה להתחבר אליהן. בסופו של תהליך הסתגלותי זה היא מצאה את מקומה.

לאחר סיום הטירונות שובצה רותם בעיר הבה"דים בתפקיד מ"כית טירונים בבה"ד 7. לשמחתה חלק מהחברות שהיו איתה בקורס שובצו יחד עימה. רותם התמודדה עם קשיי הסתגלות אך הייתה נאמנה תמיד לעצמה וליכולות הבין־אישיות שלה. היא הרגישה בעלת ערך ומהר מאוד סומנה לצאת לקורס פיקוד ולקורס קצינות. בהמשך התבקשה לחזור ולפקד בקורס מ"כים. רותם קורצה מהחומר של אישה חזקה ומובילה אך גם רגישה ומכילה. היא כיוונה הכי גבוה בצבא ומפקדיה הכירו בכך.

נסיבות נפילתה

רותם נרצחה יחד עם בני משפחתה. חמישתם נמצאו מחובקים במיטה בממ"ד בביתם שבקיבוץ כפר עזה. החמישה נקברו יחד בבית העלמין זה לצד זה.

סבתה של רותם סיפרה על שעותיהם האחרונות. דבריה ביוטיוב.

קווים לדמותה

רותם הייתה אישה חכמה, חרוצה, חדורת מטרה ועצמאות. היא אהבה ליהנות מהחיים, לאכול במסעדות יוקרתיות, ללבוש בגדים מוקפדים, לבלות עם חברות, ולטוס לטיולים בחו"ל במקומות שלא הכירה.

רותם הייתה נחושה תמיד להיות הכי טובה בכל מה שבחרה לעשות.

דברים שאהבה

רותם אהבה לבלות עם בני משפחתה ועם חבריה. היא אהבה לפנקם במאפים מעשה ידיה ובישלה להם ממש כמו "אימא מרוקאית".
היא גם ידעה לפנק את עצמה בשופינג ובקניית דברים יוקרתיים ואיכותיים. בד בבד היא אהבה לתפור בעצמה את בגדי הים והשמלות שלה.
היא רקדה במשך שנים רבות בלט ומחול מילדותה המוקדמת ועד נערותה.
רותם אהבה ללמוד ולהצטיין בלימודים. היא אהבה סדר.
שירים שאהבה: "קרן שמש" של בניה ברבי, "עושה לי בלאגן" של אושר כהן, "המלכה של השכונה" של עומר אדם, "רונה" של להקת רביבו.

מורשתה והנצחתה

אלוף משנה שלומי קדם, מפקד בסיס ההדרכה של חיל הקשר והתקשוב ואחד ממפקדיה של רותם, ספד לה: "כמפקדת כיתת טירונות בבה"ד רותם מילאה את תפקידה באחריות רבה וביכולת התמודדות בלתי מתפשרת עם כל אתגר ומשימה. מי שהכיר אותה מספר שזכה ממנה לחברות אמת, למקצועיות בלתי מתפשרת, לאיתנות ומעל הכול לחיוכה הגדול, המשרה טוב ורוגע על כל סובביה. רותם ומשפחתה נלקחו בטרם עת בטבח חסר רחמים. הם היו מאוחדים כל כך בחייהם ובמותם. כולנו מרכינים ראש ומחבקים אתכם ומתחייבים להמשיך להפיץ את אורה של רותם."
כתבה ב-ynet

מיקה חברת ילדות מקיבוץ כפר עזה ובת קבוצת חרצית סיפרה עליה: "רותם הייתה חברה מאוד נאמנה לחברות הקרובות שלה, תמיד הגנה עליהן והייתה בשביל להקשיב לייעץ ולהגיד את האמת גם אם היא לא תמיד הכי נעימה לשמוע. היא הייתה חברה מצחיקה, קלילה, כיפית וזורמת. תמיד היה כיף לדבר איתה ולהיות בחברתה."

אורי, חברתה של רותם מקורס מ"כיות, סיפרה עליה: "רותם הייתה אישה חברותית, חייכנית, צוחקת מלא, היא אהבה בצבא את השטח, מטווחים. מעבר לזה, היא הייתה אהובה על המפקדים, החיילות, מאד מוכרת בפלוגה עצמה והרבה אנשים אהבו אותה".

משפחתה המורחבת של רותם החליטה לציין את יום הולדתה שחל בסוף נובמבר בהתנדבות במרכז הרפואי קפלן שבו נולדה. ההשראה להתנדבות זאת הייתה בקשתה של ליבנת, אִימה של רותם, לפני שנרצחה, להתנדב ברחבי הארץ במקום לקנות לה מתנות ליום הולדתה. המשפחה חילקה עוגיות "קאפקייקס" מקושטות ליולדות הטריות. דודתה של רותם, עדי לוי-סלמה, מסרה למגזין הבריאות של mako: "אחד הדברים שרותם הכי אהבה לעשות הוא לאפות... היא הייתה אופה עוגות מהממות בתשוקה ענקית. יש לא מעט אנשים שחוגגים ימי הולדת ומתנדבים ברוח המשאלה של ליבנת. גם אנחנו חיפשנו איפה להתנדב, וחשבנו על קפלן, שבו כל ילדי משפחת קוץ נולדו". צוות בית החולים ארגן הפתעה לבני המשפחה והפגיש אותם עם המיילדת בגמלאות נינה הירש, שיילדה את רותם לפני 19 שנה. בבית החולים קיוו שמחווה זה תהיה עבור המשפחה מעין סגירת מעגל שאולי תעניק להם מעט נחמה. למפגש הגיעו גם חברותיה של רותם מכפר עזה. הן עברו בין חדרי היולדות והציעו ליולדות לבחור עבור התינוקות את השם רותם.

מחלקת הנוער של "הפועל אוסישקין תל אביב" ערכה ב-24 בדצמבר 2023 טקס לזכר שחקני האקדמיה יפתח ויונתן קוץ, אַחֶיה של רותם, ולזכר המשפחה שנרצחה. הטקס נערך לפני משחק של קבוצת הבוגרים בהשתתפות חברים, בני משפחה וקבוצת נערים א' שתיקרא מעתה והלאה "הפועל קוץ ת"א". בטקס נשאו דברים שרון קוץ, דודתם של יפתח ויונתן. יו"ר המועדון, רמי כהן, ונשיא המועדון, אבי זידנברג, העניקו למשפחה את החולצה החדשה של "הפועל קוץ ת"א".

ניתן לראות את הטקס המלא כאן.

אביב בת דודתה של רותם ספדה לה: "רותם, היית יותר מבת דודה, היית אחותי השנייה, הנפש שלי, מי שתמיד הייתי שמחה בחברתה. אני ריקה מתוכן, ריקה מרגשות, מנסה להיזכר בך, בקול שלך, בצחוק המתגלגל, במי שהיית ומה היית עושה במקומי. מנסה להיזכר בחוויות שלנו יחד וכמה הצחקנו את כולם. ואיך כל פעם כשנכנסנו למקום חדש היו יודעים, הינה רותם ואביב. כמה הייתי משלמת בשביל עוד רגע אחרון איתך. או אפילו הקלטה או סרטון שלך וצחקת איתי על דברים שרק אנחנו היינו מבינות. תשמרי עלינו מלמעלה, לילה טוב רותם שלי."

אנחנו משתדלים להציג באתר רק תוכן מכבד שהולם את זיכרון החללות. אם נתקלת בתוכן בלתי הולם, פוגעני, שקרי או אלים, ניתן לדווח עליו בטופס יצירת קשר או בכל דרך שנוחה לך.

הקדשות וזיכרונות

תהליך קליטת ההקדשה באתר אורך מספר דקות לאחר ההקלדה. ההקדשה תוצג כאן. אנא התאזרו בסבלנות.

2 תגובות

  1. רותי שלנו
    ככ הרבה זמן בלעדייך בלי הכוח שלך והצחוק בלי המילים החכמות והבדיחות העוקצניות שלך
    תחזרי עוד פעם אחד לעבוד עלי ושנצחק ביחד אנחנו חושבים הרבה איך הכל היה מרגיש אם היית פה עדיין איתנו את חסרה

יִזְכֹּר

סמל רותם קוץ ז"ל

סמל רותם קוץ

נפלה בכ"ב בתשרי תשפ"ד, 7 באוקטובר 2023

יִזְכֹּר

סיפור חייו של כל אחד מהנופלים, תמצית מאבקה של מדינת ישראל לחיים, עצמאות ולביטחון אישי ולאומי

סמל רותם קוץ ז"ל

סמל רותם קוץ

בת 18.5 בנופלה

נולדה בי"ד בכסלו תשס"ה, 27 בנובמבר 2004

נפלה בכ"ב בתשרי תשפ"ד, 7 באוקטובר 2023

2 תגובות

  1. רותי שלנו
    ככ הרבה זמן בלעדייך בלי הכוח שלך והצחוק בלי המילים החכמות והבדיחות העוקצניות שלך
    תחזרי עוד פעם אחד לעבוד עלי ושנצחק ביחד אנחנו חושבים הרבה איך הכל היה מרגיש אם היית פה עדיין איתנו את חסרה